Google
 

Thursday, April 02, 2009

Di Ambang PM Baru - Fenomena Obama Malaysia?

Jumaat ini akan menyaksikan PM Malaysia ke-6 akan mengangkat sumpah memegang jawatan tersebut di hadapan DYMM Yang Dipertuan Agong di Istana Negara. TV pasti akan menyiarkan detik peralihan kuasa tersebut. Rakyat Malaysia dan penduduk dunia boleh menyaksikannya melalui siaran-siaran media...teringat saya seperti detik-detik sebelum-semasa-selepas Obama mengangkat sumpah hampir 3 bulan lalu.

Alangkah seronok jika peristiwa besar ini dibuat di dataran awam lalu rakyat dapat bersama hadir menyatakan sokongan ... saya lihat tidak banyak negara yang sanggup berbuat begitu. Ia style Amerika.. England tidak melakukannya di depan public. Sewaktu peralihan kuasa daripada Tony Blair kepada Gordon Brown, ia berlaku di Istana Buckingham. Upacara angkat sumpah dilakukan di dalam istana.

Bolehkah negara kita melakukan sesuatu yang baru? mengangkat sumpah di hadapan rakyat yang memerhati di dataran awam?

Saya jangka masalah keselamatan akan menjadi penghalang utama. Ia akan membuka risiko yang perlu difikirkan. Amerika berbelanja cukup besar, berbilion wang untuk tujuan keselamatan, bagi memastikan majlis berjalan dengan selamat. Pasukan keselamatan bertugas dengan berhati-hati, penuh disiplin pada hari berlansungnya majlis.

Biarkan rakyat merasai perubahan ini...pastikan rakyat menjiwai jiwa pemimpin, pemimpin juga menjiwai perasaan hasrat hati rakyat...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home