Google
 

Thursday, February 26, 2009

Dunia Tidak Ada Sempadan

"The World is Flat", betul atau tidak itu soal nombor seratus...tetapi itulah tajuk buku yang ditulis oleh Thomas L Friedman yang menceritakan cabaran-cabaran abad 21M. Dia nak kata bahawa dunia sekarang ini sama rata dalam perlumbaan berbentuk perniagaan 'commerce' di mana semua orang mempunyai peluang yang sama.

Sapa berusaha dia dapat .... kata pepatah Arab. Orang Melayu yang belajar Arab sebut Man Jadda Wa Jada. Ini nak menunjukkan untuk dapat sesuatu, seseorang itu mesti berusaha. Samalah seperti disebut dalam Quran: kepada mereka apa yang mereka kerjakan - lahaa maa kasabat.

Orang komunis lain pulak ... orang yang bekerja, dapat duit, kena share ngan gomen, dan gomen akan guna duit mereka untuk kasik kat orang lain supaya semua orang sama..tada jurang kaya-miskin.

Sekarang ramai yang suka kepada liberal ekonomi, sebab katanya ia tak menindas dan memberi peluang yang lebih kepada pekerja. Kerajaan kena beri hak kepada sesiapa saja nak beniaga...tak boleh sekat. Tapi ada orang kata liberal ekonomi akan menyebabkan monopoli, sebab kalau kompeni besar macam TESCO, GIANT dll masuk, mereka ada modal besar.. mereka boleh bukak cawangan sebanyak mungkin ..lalu tokey-tokey kecik akan bankrup.

Oleh kerana dunia hari ni sempadan dia dah macam takda, TESCO dan kawan-kawan boleh masuk ke mana-mana mereka nak. Tak kisah, semua BOLEH, TESCO BOLEH.

Dunia barat, negara maju dah buang sikit-sikit sempadan mereka. rakyat eropah boleh masuk ke sesebuah negara tanpa perlu passport. cukup dengan kerakyatan negara mereka, mereka boleh gunakan untuk masuk negara lain. tak lama lagi, orang Turki pun akan boleh masuk ke negara-negara Eropah tanpa passport sebab Turki nak masuk join Kesatuan Eropah.

Yang masih ada sempadan ialah negara umat Islam .... negara-negara Timur dan juga negara-negara dunia ke-3.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home