Google
 

Wednesday, March 18, 2009

Maulidurrasul 4 bulan?

Saya diberitahu sambutan maulidurrasul di selatan tanahair disambut 4 bulan. Rakyat Johor menyambutnya dengan meriah. Marhaban, berzanji, Qasidah dan majlis-majlis zikir @ haul yang dianjurkan pelbagai pihak. Mereka memenuhi sambutan memperingati Rasulullah SAW dengan pelbagai acara dan program.

Begitu juga sambutan di Singapura, katanya serupa dengan Johor.

Semalam ada pertemuan pihak JAKIM dan NGOs Islam membincangkan proposal untuk mengadakan sambutan Maulidurrasul peringkat kebangsaan anjuran NGOs Islam. Ia mendapat reaksi positif. Sekiranya perancangan ini berjaya, ia akan dilaksana sekitar Mei / Jun. Tarikh cadangan ialah 2 Mei.

Pengisian sambutan lebih bercorak tradisi dengan menonjolkan para ulama'. Penyampai ucapan juga dikalangan ulama' yang kemungkinan didatangkan dari negara jiran dan negara Arab. Ia dirancang sebegini bagi mengiktiraf peranan para ulama' dan juga mewujudkan sedikit kelainan yang biasa di Malaysia.

Sambutan di negara-negara jiran turut dijadikan sandaran. Mereka ingin mewujudkan suasana rakyat datang berpakaian serba putih dan memenuhi stadium! Oleh sebab itu satu stadium di KL akan dipilih sebagai tempat sambutan ini. Rakyat akan dijemput dari pelbagai lapisan merentasi faham politik, merentasi negeri-negeri, merentasi kepelbagaian bangsa. Yang penting, mereka cintakan Rasul SAW sepanjang masa, bukan hanya pada bulan Rabiul Awal.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home