Google
 

Sunday, March 15, 2009

Tahanan Rakyat Malaysia di Guantanamo Bay

Guantanamo Bay, satu nama yang cukup gerun didengar, lebih menggerunkan bagi mereka yang tidak bernasib baik terpaksa merengkuk di sana. Ia satu penjara tajaan US terletak di Cuba yang digunakan oleh US untuk memenjara sesiapa sahaja yang dianggap pengancam keselamatan.

Antara yang menjadi penghuni di sana sekarang adalah 2 orang rakyat Malaysia. Mereka ditahan dan diserahkan kepada pihak US atas alasan mereka ini menganggotai kumpulan pengancam. Saya tidak tahu sejauhmana maklumat itu samada tepat atau sebaliknya. Ini kerja pihak keselamatan kerana mereka mempunyai pelbagai fail sesiapa yang disyaki sebagai penjenayah.

Apa yang dunia rasa gusar ialah tentang arahan dari US untuk menangkap sesiapa sahaja yang disyaki, lalu di bawa ke tempat-tempat yang dirahsiakan untuk di 'torture', kemudian barulah mereka di hantar ke guantanamo bay. Ia menjadi penjara bagi mereka yang tidak dapat dibicarakan di mahkamah. Persoalan mengapa tidak mendakwa mereka itu, tidaklah dapat diketahui dengan tepat.

Perbuatan US menahan orang ke Guantanamo ini selalunya berkait dengan proses menangani teroris. Ramai yang tidak puas hati dengan pemahanan US dalam erti teroris, sehingga yang banyak menjadi mangsa semenjak Sep 11 ialah dikalangan Muslim. Sesiapa yang tidak bersama US dalam menangani teroris ala kefahaman Amerika, maka mereka itu penentang US.... "if you are not with us, you are against us" kata G W Bush ketika menghadapi serangan terhadap US Twin Tower.

Ramai pemerhati antarabangsa menyifatkan kenyataan Bush itu sebagai angkuh dan tidak menghormati negara-negara lain. Malah mereka tidak sedar bahawa apa yang berlaku adalah hasil polisi mereka terhadap negara umat Islam, terutama kegagalan mereka dalam membantu Palestin, disebabkan mereka lebih selesa dengan Yahudi. Sokongan mereka terhadap Yahudi telah merubah corak politik dunia sehingga umum mengetahui Islam dalam keadaan tertindas oleh polisi-polisi Amerika. Tidak kurang pula yang menyatakan serangan Sep 11 adalah perancangan rapi zionis untuk terus mendapat simpati barat terhadap Israel.

Ramai yang menentang Amerika ini dengan cara tersendiri, lalu mereka disumbat ke Guantanamo kerana menjejaskan keselamatan dunia. Termasuk di dalam senarai itu ialah 2 orang rakyat Malaysia yang ditahan di sana. Mereka ialah Mohd Farik Amin atau Zaid (Zubair) and Mohammed Nazir Lep atau Bashir Lep (Lillie). Dikatakan mereka ini terlibat dengan jaringan JI yang menyokong al-Qaeda. Sekali lagi saya tidak mengetahui secara tepat apa kesalahan mereka kerana tidak pernah dibicarakan di mahkamah terbuka.

Jika dilihat, seolah negara Malaysia terpaksa menerima tamparan dari sudut kedaulatan di mana US boleh mengarahkan negara ini untuk menyerahkan sesiapa sahaja kepada mereka.
Sepatutnya urusan keselamatan rakyat dalam negara ini adalah tanggungjawab negara, bukan pihak luar... pihak luar tak perlu campurtangan kerana pihak keselamatan Malaysia juga mempunyai rangkaian maklumat yang lebar.

Adalah baik jika perkara ini dapat diselesaikan dan tahanan rakyat Malaysia di Guantanamo tersebut di bawa pulang, dan jika perlu biarlah mereka menjalani hukuman di tanahair, bukan di US mahupun Guantanamo.... biarlah tuduhan ke atas mereka adalah tuduhan yang bertanggungjawab berdasarkan maklumat-maklumat yang tepat, bukan sebaliknya.

Ya, keselamatan itu penting dan memerlukan kepada pencegahan sebelum keadaan menjadi tidak selamat ... Safety First.. tetapi yang penting juga ialah kita tidak bertindak berasaskan rumours apatah lagi kerana tekanan kuasa asing.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home