Google
 

Tuesday, March 24, 2009

Perhimpunan Agung UMNO Tumpuan Minggu Ini

Negara sedang tertumpu kepada perhimpunan Agung UMNO yang sedang berlansung, dijangka tamat selepas 3 hari. Banyak yang mengikuti perkembangan perhimpunan ini kerana ia akan menyaksikan peralihan kepimpinan yang akan berlaku sekaligus mencorakkan masa depan negara oleh barisan pimpinan baru yang bakal menang jawatan. Mereka yang menang, ada harapan cerah untuk memenuhi barisan kabinet baru, dijangka selepas 7 April ini akan diumumkan.

Bukan sekadar peralihan kuasa atau pertandingan yang menarik perhatian, tetapi beberapa isu yang menyelubungi perhimpunan ini seperti isu rasuah beberapa pemimpin kanan parti melayu itu telah sedikit sebanyak menjejaskan persepsi terhadap mereka. Parti ini memerlukan anjakan baru bagi survival untuk terus dipilih rakyat pada PRU-13 nanti. Ada juga suara bimbang yang menyatakan parti ini mungkin kehilangan sokongan rakyat sekiranya pemimpin baru yang dipilih nanti daripada kalangan yang tidak mempunyai moral di mata rakyat. Setakat kaliber, mungkin semua calon mempunyai kaliber yang baik. Tetapi jika ditinjau dari sudut akhlak atau moral, pasti ada yang tidak menepati ciri tersebut. Ini yang akan membezakan antara satu sama lain di antara calon yang bertanding dan bakal dipilih. Sekiranya perwakilan memilih calon yang korup, mereka perlu berhadapan dengan realiti terutama apa yang bakal ditunjukkan pada PRU-13 kelak.

Bekas pemimpin tertinggi UMNO, Tun Mahathir kelihatan sangsi dengan apa yang berlaku kepada parti yang pernah beliau pimpin. Walaupun sudah tidak menjadi ahli parti ini, Tun terus melontarkan idea untuk memperbaiki amalan negatif yang ada. Pun begitu, beliau tiada upaya untuk memperbaiki kesalahan-kesalahan yang ada; beliau hanya boleh bersuara dari luar sahaja buat masa ini. Tanpa berselindung beliau berkata: "Apa yang berlaku dalam proses pemilihan kepimpinan tidak menjadi petanda yang baik. Parti UMNO sudah jadi parti perasuah. Samada ahli atau pemimpin, semuanya utamakan kepentingan diri."

Ini cabaran mereka. Mereka perlu bangkit memperbetulkan keadaan dan merubah persepsi negatif yang ada. Ia tidak dapat dilakukan tanpa panduan Quran dan Hadith...jika menolak panduan ini, perubahan tidak akan ke mana.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home