Google
 

Sunday, March 01, 2009

Kalimah Allah - KDN buat silap; kena U-Turn

Saya terkejut bila membaca berita yang muncul dalam yahoo 'Malaysia ease the use of .....' membuatkan saya ingin terus membaca apa yang dilaporkan. Ternyata, dalam laporan tersebut menyatakan KDN telah mewartakan pada 16 Februari 2009 'kebenaran' bersyarat kepada akhbar The Herald dan penerbitan lain Kristian untuk guna kalimah Allah. Saya bincang perkara ini selepas maghrib di Masjid Sg Penchala, sampai masuk waktu Isya', Jumaat lepas (27 Feb). Saya bimbang masyarakat terkeliru mengenai agama, lalu nanti mereka kata 'apa salahnya saya masuk kristian sebab tuhan mereka sama saja iaitu Allah'... apa kita nak jawab?

Warta dari KDN sebut: "Percetakan, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengedaran dan pemilikan sebarang dokumen dan penerbitan berkaitan agama Kristian yang mengandungi perkataan 'Allah', 'Kaabah', 'Baitullah' dan 'Solat' adalah dilarang melainkan di muka hadapan dokumen dan penerbitan itu ditulis dengan perkataan "Khusus Untuk Penganut Agama Kristian". Syarat tambahan ialah label tersebut - bersaiz 16 jenis fon Arial berhuruf tebal - hendaklah dipaparkan di muka depan penerbitan Kristian seperti arahan KDN menurut Seksyen 22(1)(c) Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Surat khabar utusan hari ini (1 Mac 09) memaparkan dimuka depan bahawa warta itu ditarik balik. Mereka mengaku tersilap. Baguslah. Mereka buat U-Turn. Walaupun ia sebenarnya memperlihatkan warta itu dikeluarkan dengan cara paling tidak cermat, sehingga memalukan KDN, malah turut memalukan kerajaan Malaysia umumnya.

Ketika saya meneliti beberapa catatan akhbar, pendirian Menteri di JPM -YB DS Zahid- jelas menunjukkan beliau mempertahankan supaya perkataan Allah ini diguna khusus oleh org Islam sahaja dalam penerbitan. Perkara ini juga beliau tekankan ketika majlis perasmian seminar Takhrij Hadith pada 26 Feb 09 di Masjid Wilayah.

Apabila saya melihat berita pada Jumaat lalu membenarkan penggunaan kalimah ini kepada Kristian, saya terkeliru....apakah ada problem di KDN sehingga isu sensitif umat Islam ini tidak ditangani dengan betul.....

Hari ini saya rasa ramai yang lega apabila pendirian kerajaan diperjelaskan..... tetapi perkara ini sekarang sedang berada dibawa ke mahkamah untuk semakan kehakiman.... kita perlu berdoa supaya keputusannya nanti tidak akan membenarkan bagi mengelak berlaku kekeliruan... eloklah bagi Kristian untuk guna kalimah mereka i.e Jesus Christ, Merry the Virgin dan Holy Spirit itu...senang, org Islam tak keliru, orang Kristian pun tak keliru.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home