Google
 

Friday, January 29, 2010

Holocaust Senjata Israel Dapatkan Simpati Kuasa Besar Dunia

Kelmarin, Rabu 27 Jan 10 merupakan hari yang menjadi ingatan kepada golongan Yahudi meraikan hari jadi bebasnya mereka dari penindasan barat atau lebih tepat persengketaan dengan golongan Kristian di barat.

Golongan Yahudi meraikan penutupan Kem 'Mati' atau Death Camp di Auschwitz, Poland. Kem ini dibina oleh Nazi German sebagai kem untuk golongan yang dihukum oleh mereka atas pelbagai alasan. Kem ini ditutup pada tahun 1945, 27 Januari. Sebenarnya pada tarikh tersebut, kem itu dibebaskan oleh Tentera Merah Soviet yang dikenali sebagai The Soviet Red Army.

Maknanya, tahun ini adalah sambutan 65 tahun pembebasan kem tersebut yang banyak melegakan orang Yahudi. Kalau tak, mungkin ramai lagi orang Yahudi yang akan mati di Eropah pada waktu tersebut.

Tidak diketahui dengan tepat berapakah jumlah bangsa Yahudi yang mati di kem tersebut, tetapi ada yang kata ia melebihi 1 juta.

Ada yang kata keseluruhan orang Yahudi yang dibunuh pada zaman Perang Dunia ke-II ialah lebih 6 juta.

Betul atau tidak, taktau la sebab sukar untuk mendapat fakta dan maklumat yang tepat..

Peristiwa pembunuhan orang Yahudi inilah yang dikenali sebagai Holocaust. Sebahagian melihat bahawa peristiwa ini dijadikan peristiwa penting untuk mendapat simpati barat.

Buat masa sekarang, barat mempertahankan peristiwa pembantaian tersebut dan sesiapa yang cuba menafikan akan dikecam.

German juga menyokong berlakunya peristiwa Holocaust dan menerima bahawa berjuta-juta bangsa Yahudi yang telah dibunuh.

Hanya Iran yang konsisten mempersoal tentang Holocaust. Iran tak setuju peristiwa tersebut membunuh 6 juta bangsa Yahudi. Bangsa Yahudi ni tak ramai, ada sekitar 10juta aja waktu tu, jadi kalau dah 6 juta kena bunuh, tinggal lagi 4 juta bangsa Yahudi ni. Jadi, macam tak logik pulak, takkan 4 juta aja yang tinggal. Dan lagi banyak benda-benda yang tidak boleh dipersoalkan tentang peristiwa tersebut membuatkan Iran rasa ada sesuatu yang tidak kena dengan Holocaust.

Pada amatan saya, ya la peristiwa Holocaust itu bolehlah diterima kejadiaannya.. tetapi saya juga ada kalanya mempersoalkan jumlah mangsa yang diberitahu kepada dunia. Apakah angka itu berbentuk rekaan? Saya tak tahu.. ada yang kata boleh jadi jumlah itu rekaan.

Atas pertimbangan-pertimbangan barat ini; setelah mereka membantai golongan Yahudi, setelah mereka lanyak golongan Yahudi; sekarang mereka cuba menebus kesalahan tersebut dengan mendokong negara Yahudi.. yang menjadi mangsa untuk barat menebus kesalahan ini ialah masyarakat Palestin.

Macamana kesalahan yang dilakukan barat, tetapi masyarakat Palestin menjadi mangsa?

Kalau barat jujur, sepatutnya mereka berilah sedikit wilayah mereka untuk didirikan negara Yahudi.. kenapa perlu Palestin? buatlah negara Yahudi di Poland ke .. atau di Austria ke.. atau di mana-mana yang sesuai.

Ini tidak; Palestin yang diambil untuk jadi negara Yahudi.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

sayaad terbaca yang dalam satu perjanjian, british cuba memberi tempat di Uganda ketika zaman theodor Herzl...Theodor setuju tetapi weizmann tidak setuju kerana bagi mereka Palestin adalah suatu tempat suci untk orang yahudi

23 April 2013 at 21:12  

Post a Comment

<< Home