Google
 

Wednesday, December 30, 2009

Buku Pembangunan Modal Insan & Tamadun Dari Perspektif Islam


Buku ini baru sahaja diterbitkan oleh Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, APIUM, untuk tahun 2010. Ia merupakan himpunan makalah ilmiah yang telah disunting dan diedit oleh pensyarah di Jabatan ini iaitu Profesor Madya Dr Ahmad Zaki dan saya sendiri.

Buku ini memberi fokus kepada pembangunan modal insan yang sangat penting untuk pembangunan sesebuah negara dan untuk mencetus suatu bentuk ketamadunan di abad ini. Dalam pembentangan RMK-9 oleh mantan PM, Tun Abdullah menyentuh tentang modal insan berulang kali. Ini menunjukkan betapa modal insan diberi penekanan kerana ia penting untuk kelansungan kemajuan negara.

Islam sejak dari awal telah memberi penekanan kepada pembangunan modal insan. Dalam al-Quran ada banyak ayat memberi penekanan tersebut. Wahyu pertama telah cukup jelas meminta manusia untuk membaca. Ini merupakan pra-syarat kepada pembangunan modal insan dan seterusnya pembangunan tamadun... Surah Luqman turut menjadi saksi bagaimana kisah pembinaan modal insan itu harus dilakukan dengan memahami dialog Luqman kepada anaknya.

Begitulah betapa pentingnya pembangunan modal insan yang dibangun dari perspektif Islam demi melakar kejayaan sebagai tanda sesebuah bangsa itu telah mencapai tahap ketamadunan yang tinggi. Bagi perbincangan lanjut, sila tatap dan silalah membedah buku ini.

Bagi yang ingin mendapatkannya, boleh berhubung terus dengan pihak Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya di talian: 03-7967 6008; email: api_sejarah@um.edu.my.

Sekian, Selamat membaca.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home