Google
 

Friday, January 01, 2010

Langkah 2010

Saya tidak mengunjungi tempat-tempat tertentu yang ada persembahan ketika dunia menyambut kedatangan tahun baru seperti yang terpapar dalam tv atau surat khabar. Saya lebih selesa untuk membuat aktiviti lain, seperti berdiskusi, atau paling tidak duduk-duduk sahaja di rumah sambil membelek helaian bacaan.

Dari dulu saya selalu memikirkan, kenapa perlu menyambut tahun baru? saya tak dapat nak cari jawapan konkrit melainkan nampak bahawa ia hanya untuk bersuka ria kerana orang lain turut suka. Bagaimana nilainya di sisi agama?

Sehari sebelum tahun baru, saya menerima sms dari seorang teman menjemput saya untuk menyertai kumpulan mesra memantau anak-anak muda pada malam tahun baru. Sms itu juga turut menjemput untuk hadir ke masjid beliau bagi acara qiyamullail yang bermula jam 4.30am. Saya ucap tahniah di atas usahanya. Tidak dapat untuk menyertai kerana saya perlu ke Shah Alam untuk suatu perbincangan mustahak.

2010 adalah langkah suram bagi masyarakat Islam yang prihatin tentang penggunaan kalimah Allah yang dituntut oleh akhbar Katolik Malaysia, The Herald, untuk digunakan dalam penerbitan mereka...mahkamah tinggi membenarkan. Ia suatu keaiban buat umat Islam, hal ehwal Islam diputuskan sebegitu rupa dengan hakimnya juga kelihatan dari bukan Islam. Saya percaya kalau perkara ini berlaku kepada golongan Yahudi, umpamanya Kristian Katolik mahu menggunakan perkataan Yahweh sebagai merujuk kepada Tuhan Katolik, pasti golongan Yahudi akan bangkit mempertahankan. Bahkan saya percaya golongan Katolik tidak sedikitpun berani membuat sebarang tuntutan untuk menggunakannya. Tetapi mengapa begitu mudah mereka memperkotakkan umat Islam sebegini rupa?

Dalam pada kita melangkah ke tahun 2010, saya dapati ramai yang menulis tentang cabaran yang lebih besar menanti rakyat Malaysia. Antaranya:

1. Petrol - bakal mempunyai sistem baru di mana subsidi minyak tidak lagi akan diberi kepada semua. Jika sistem baru dilaksana, akan ada mereka yang perlu membayar minyak pada harga lebih RM3 setiap satu liter. Untuk full tank sebuah kereta MyVi, mungkin akan mencecah RM80. Dulu ada kawan bagitau, bila petrol naik harga, semua barang naik harga...sebabnya mudah, semua barang perlukan petrol..nak hantar barang, perlukan lori / kereta, nak beli barang perlukan kenderaan ... kalau kos penghantaran naik, pastilah ia akan turut memberi kesan kepada harga barang.

2. Harga barangan naik - yang sudah diumumkan naik ialah gula, dengan kenaikan sebanyak RM0.20. Kenaikan itu nampak sedikit aja, tetapi bagi mereka yang berniaga, ia akan menjejaskan pendapatan, melainkan dengan peniaga itu menaikkan pula harga jualan mereka. Bila gula naik, banyak barang lain akan naik harga, kerana banyak barang yang bergantung dengan gula. Lepas ini, mungkin restoran mamak pun akan naikkan harga makanan / minuman mereka. Kalau pengguna individu macam saya, tak kisah sangat kerana jarang pakai gula. Minum air teh pun kekadang tak pakai gula. Rakan sepejabat saya dari Rusia, bila dia minum coffee, dia tidak letak gula. Mungkin kita boleh boikot gula...tapi badan kita juga perlukan gula pada skema tersendiri.

Kelmarin kalau tak salah, saya ada membaca laporan yang menyatakan bahawa subsidi untuk roti putih akan dihapuskan. Jika ini benar, maka eloklah kita belajar buat roti sendiri..senang. Berita hari ini, sah bahawa tiada subsidi untuk roti... harga roti dijangka akan mengalami perubahan. Jika sekarang, harga roti Gardenia atau High5 RM2.10 untuk yang pendek.. jika tanpa subsidi, saya taktau berapa. Saya sendiri sedang nak mencuba buat roti sendiri..nak belajar dengan mamak roti tak sempat; saya cuba tengok buku resepi aja. Kebetulan, saya ada beli mesin buat roti yang kecik, taktau la jadi ke tidak roti 'paun' nanti.

3. Pengurangan bajet - saya difahamkan ada sesetengah jabatan sudah menerima pekeliling tentang peruntukan-peruntukan tertentu yang dikurangkan; tujuannya untuk penjimatan. Penjimatan itu langkah yang bijak, tetapi kenapa ia cukup drastik? Ramai yang komen memberitahu bahawa ia akan memberi kesan kepada kelancaran institusi-institusi tertentu.

Jika ada yang menyatakan bahawa tahun 2010 kita perlu lebih berhemah dan berhati-hati, saya setuju berdasarkan kepada beberapa perkara mutakhir. Mungkin ini ada kaitannya dengan krisis ekonomi dunia yang melanda tanpa ada bunga-bunga krisis tersebut berakhir.

Ringkasnya, Tahun 2010:

a. Kena kurangkan belanja
b. berjimat cermat
c. membeli jika perlu sahaja
d. makan pun jika perlu sahaja
e. nak kena beli motor, jimat petrol (cuma bimbang kurang selamat atas jalan raya sebab pemandu Malaysia tak hormat kepada penunggang motosikal--ada yg anggap mtosikal ini macam rempit)
f. minta kerajaan bagi lebih pelepasan cukai

wallahu a'lam

1 Comments:

Anonymous izne said...

http://www.youtube.com/watch?v=WhWW5hTpS7s

Ubah gaya hidup! Yeah! ^_^

18 January 2010 at 12:33  

Post a Comment

<< Home