Google
 

Thursday, January 14, 2010

Buku Islam Liberal

Buku ini telah diterbitkan pada tahun 2009. Pelancarannya dilakukan oleh YB Senator Dato' Jamil Khir Baharom ketika beliau merasmikan Seminar Dunia Islam Kontemporari anjuran PUM pada 15 Ogos 2009.

Buku ini diselenggara bersama oleh Prof Madya Dr Abdul Karim Ali, seorang pensyarah di Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam, UM, dan saya sendiri.

Ia menggabungkan beberapa artikel terpilih yang ditulis oleh para sarjana Muslim tanahair dan beberapa aktivis masyarakat yang prihatin terhadap persoalan Islam Liberal.

Ia mendedahkan kajian-kajian lapangan atau kajian kes yang dijalankan oleh penulis-penulis di mana ada di antara mereka telah pergi untuk menemurah tokoh-tokoh yang terlibat dengan liberalisasi Islam di beberapa negara termasuk Mesir dan Indonesia.

Gabungan artikel-artikel tersebut telah membentuk suatu sumber baru dalam memahami realiti Islam Liberal.

Buku ini diurus-edar oleh i-MAP, di Shah Alam. Bagi yang berminat, boleh dapatkannya di kedai-kedai buku atau boleh berhubung dengan pihak iMAP ditalian 03-55416370.

Saya difahamkan Syarikat Nufair membuka kemudahan untuk pembelian dalam talian @ pembelian secara online melalui laman mereka di sini.

Labels:

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Salam,

You kempen pasal buku ni cantik2 tapi bila nak order dah abis. apa citer ni.
Tolong organize sikit la.

15 January 2010 at 10:14  
Anonymous abu hassan said...

Sebahagian intelectual tidak suka menggunakan istilah "Islam Liberal" tetapi lebih cenderung menggunakan istilah "Pemikiran Islam Liberal" untuk melabelkan puak IsLib dan bentuk pemikiran mereka. Ada komen?

15 January 2010 at 19:03  
Anonymous roslan said...

to anonymous; sorry, buku tu habis kat mana? kat nufair ke? saya tiada maklumat ttg syarikat itu cuma saya lihat ia jual online tanpa saya tahu stok dia ada atau tidak. Untuk mudah, you better call terus iMAP seperti nombor yang tertera.

to Mr abu hasan, terima kasih atas soalan. ya, yang berbeza itu adalah pemikiran..sebetulnya Islam adalah Islam, tiada nisbah yang selayak untuk digandingkan dengan Islam. ada penulis yang pernah menggambarkan Islam Siyasi, Islam I'tiqadi, Islam Sunni, Islam Muhammadi, dll. pun begitu, buku ini tidak mencadangkan nama baru untuk Islam, ia hanya wahana perbincangan dlm mengupas isu ini yang langsung diungkap sebagai Islam Liberal di mana istilahnya masyhur dikalangan sarjana moden.
wallahu a'lam

15 January 2010 at 20:14  

Post a Comment

<< Home