Google
 

Friday, March 23, 2007

The Power of Jews in English Football

Sudah lama saya memikirkan tentang perkara ini. Bukanlah nak kata anti Yahudi, tetapi lebih kepada untuk melihat bagaimana mereka mula menguasai liga bolasepak terkenal dunia, iaitu Liga Perdana Inggeris (English Premier League - EPL).

Ada beberapa kelab yang mempunyai kuasa Yahudi. Dalam akhbar Guardian di Britain 22 Mac, menyatakan ada beberapa kelab, lembaga pengarahnya mempunyai Yahudi yang berpengaruh.. "Their [Jews] support reaches to the upper echelons of some clubs, with Jews prominent on the boards of Arsenal, Spurs, Watford and Oldham Athletic."

Manakala, pasukan Chelsea di miliki oleh jutawan berketurunan Yahudi, Roman Abramovich, malah beliau turut bersimpati dan menghulurkan bantuan kewangan kepada Israel. "Being Jewish, Abramovich is a firm supporter of Jewish causes in Russia and Israeli causes, and has funded several projects in the Abramovich neighbourhood in Jerusalem, and in Tel Aviv. He is known to be the biggest donor of the Jewish organization Chabad-Lubavitch. In addition, he is the richest Jewish person in Great Britain," kata Wiki.

Begitu juga pasukan Manchester United, pemilik barunya Malcolm Glazer merupakan keturunan Yahudi. Berdasarkan carian, kita dapat lihat bahawa "Glazer was the fifth of twenty-two children to be born to Jewish-Lithuanian immigrants. He inherited his father's wholesale jewelry business."

Bagi kelab Liverpool, kemungkinan besar salah seorang pemilik terbarunya iaitu Tom Hicks adalah seorang Yahudi. Namanya muncul dalam senarai 'Jewish Americans' di bawah huruf H. Ini adalah senarai yang kebanyakkannya merupakan jutawan atau orang yang berpengaruh di Amerika.

Pemegang saham terbesar Arsenal, Danny Fiszman merupakan seorang Yahudi, saudagar berlian. Ada ura-ura beliau akan menjadi pengerusi Arsenal sedikit masa nanti. Salah seorang pengarah Arsenal, Keith Edelman bertanggungjawab menandatangai perjanjian sponsor dengan Israel, tanpa pengetahuan penyumbang terbesar, Emirates Airline, yang tidak mendarat di Tel Aviv. Timb pengerusi Arsenal, David Dein turut mempunyai hubungan dengan Yahudi. "Dein lives in Totteridge and is an active member of the North London Jewish community. He was instrumental in securing the "Think Israel" pitchside advertising at the new Emirates Stadium."

Kelab-kelab ini, Arsenal, Chelsea, Man-U dan Liverpool merupakan 4 kelab utama di England. Mereka dikuasai Yahudi.

Ejen super untuk bolasepak di England, iaitu Pini Zahavi juga seorang Yahudi.

Ada beberapa pemain berketurunan Yahudi dalam beberapa pasukan bolasepak Inggeris. Antaranya pemain remaja sensasi Chelsea, Ben Sahar, pemain West Ham Benayoun, pemain Bolton, Ronny Rosenthal di Liverpool pada zaman 90an dan beberapa lagi di kelab lain.

Jadi, dapat dilihat di sini bahawa 4 kelab bolasepak utama England dikuasai oleh mereka yang berketurunan Yahudi dan simpati terhadap Israel. Latarbelakang Yahudi yang suka berniaga itu, diteruskan oleh keturunan mereka pada abad ini, dalam pelbagai perniagaan, termasuklah dalam bidang sukan tersohor, bolasepak.

sekian, untuk renungan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home