Google
 

Wednesday, March 14, 2007

Saudi's Plan Will Recognise the Jewish State?


Sebenarnya sudah beberapa tahun Saudi mengambil inisiatif melakar plan damai konflik Palestin-Israel. Plan itu sudah dikaji oleh pemimpin Liga Arab (negara-negara Arab) dalam persidangan mereka di Algeria pada tahun 2005.
Antara isi plan tersebut ialah:
i. Israel is required to withdraw from all territories seized in 1967 - the West Bank, Gaza, East Jerusalem and the Golan Heights.
ii. In return, all Arab states offer normal diplomatic relations - including a peace deal that recognises Israel's right to exist and secures its borders.
iii. The plan was formally announced at an Arab League summit in Beirut in March 2003.
Melihat kepada plan ini, nampak seolah mereka memberi pengiktirafan kepada kewujudan Negara Israel. Negara Israel secara rasminya wujud pada 15 May 1948. Mereka mengisytiharkan kewujudan Negara Israel dan mendapat sokongan pantas dari US dan beberapa negara lain termasuk Rusia.
Kenapa Saudi's Plan tidak minta supaya tanah itu dikembalikan seperti sebelum ia dijajah oleh British pada awal 19an, ataupun sebelum Negara Israel itu diisytiharkan? Paling kurang, kembalikan tanah itu kepada tuannya (Arab Muslim dan Kristian) seperti yang dimiliki sebelum 1947-48.
Kembalikan kepada Muslim. Di sana ada jaminan dalam Islam bahawa di bawah pemerintahan Islam rakyat Kristian mahupun Yahudi boleh hidup dengan aman di situ. Ini berlaku dalam sejarah awal umat Islam ketika menawan kota Baitulmaqdis dan Palestin. Lihatlah dokumen sejarah itu "al-Uhda al-Umariyyah" yang jelas Saidina Umar memberi jaminan bahawa kaum bukan Islam dibenarkan untuk tinggal, dan mendapat hak2 istimewa, hak beribadah dan sebagainya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home