Google
 

Monday, March 12, 2007

Rawat Dengan Iman


Kajian Merdeka Center bagi pihak Transparency International Malaysia (TI-Malaysia) yang dikeluarkan, mendapati golongan berpendapatan tinggi melebihi RM5,000 sebulan, lebih cenderung memberi rasuah kepada kakitangan kerajaan (merangkumi 52 peratus). Ini diikuti kumpulan berpendapatan RM3,001 hingga RM5,000 (40 peratus), RM1,501-RM3,000 (31 peratus) dan kurang RM1,500 (18 peratus).
Kajian ke atas 1,025 responden yang mewakili 411 wakil badan korporat pula mendapati, masyarakat Cina (meliputi 58 peratus) lebih cenderung memberi rasuah, diikuti India (23 peratus) dan Melayu (18 peratus).

Kelompok yang sangat terdedah dengan rasuah ialah mereka yang ada jawatan / kuasa (e.g. menteri, YB, pengarah, etc); badan penguatkuasa (polis, jpj, rela, alam sekitar, bandaraya, etc); dan orang yang terdesak (e.g. nak projek, nak kena saman, nak elak denda, etc); dan sebenarnya ramai lagi.

Saya setuju, dakwaan mengenai rasuah dan bukti berlakunya perbuatan itu adalah perkara berbeza.

Apapun, rasuah itu perkara yang tidak elok, malah pelakunya di laknat oleh Allah, berdasarkan kepada Hadith dan sabda Nabi Muhammad s.a.w. Ada yang kata, sukar untuk mengelak perkara ini. Walaupun rata-rata tahu rasuah itu keji, tetapi ramai yang semacam tidak dapat mengelak apabila di sua dengan rasuah.

Pokoknya, kena kuatkan IMAN!! Jangan terperangkap dengan sogokan dunia. Bolehkah kita elak rasuah? Huh.. ukurlah diri, tanyalah IMAN!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home