Google
 

Thursday, January 18, 2007

Pendidikan: Bukan Isu no 2

Pendidikan merupakan suatu perkara penting. Ia bakal mencorak masa depan agama, bangsa, negara dan dunia. Ia tidak boleh dipandang ringan. Mempertingkatkan tahap dan mutu pendidikan akan menjamin survival generasi akan datang.

Plan pendidikan yang diumumkan kerajaan kelmarin perlu untuk diteliti oleh semua. Rakyat harus sentiasa peka dengan plan pembangunan yang dirancang.

Saya melihat pendidikan mesti memenuhi tuntutan jiwa bersumberkan wahyu dan etika murni diselarikan dengan sumber ilmu berdasarkan kacamata barat iaitu 'reason and experience'.

Ia harus dirangka bagi mendidik gelodak jiwa anak-anak muda supaya mereka menjadi insan yang sempurna imannya, fahamannya, akhlaknya, mempunyai jatidiri, mampu berfikir kreatif dan kritis, dibekalkan dengan skill kepimpinan, visi hidup yang jelas dan seumpamanya.

Satu perkara yang juga penting, iaitu komitmen ibubapa dan guru dalam mendidik. Mereka harus menunjukkan contoh tauladan yang baik kepada anak-anak. Ibubapa tidak boleh lepas tangan 100% kepada guru di sekolah. Guru perlu bertindak sebagai pendidik bangsa, mempunyai komitmen mencorak masa depan kita.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home