Google
 

Monday, January 22, 2007

Psefologi - Ilmu Pilihanraya


Pilihanraya dilakukan di dalam sistem demokrasi untuk memilih pemimpin atau lebih biasa disebut sebagai wakil rakyat. Sistem pilihanraya mestilah telus, supaya pihak yang bertanding dapat dipilih dan diadili sebaiknya.

Di Malaysia, sistem pilihanraya masih banyak yang perlu diperbaiki. Kelemahannya perlu diatasi sebaik mungkin. Pengerusi SPR sememangnya mengakui perkara ini. Soalannya, adakah sistem itu betul-betul ingin dibaiki, dengan mengambil kira cadangan yang diberi oleh SPR itu? Sekilas pandang, tidaklah semudah yang dijangka.

Ada dua sistem yang boleh digunakan: i. sistem majoriti mudah (simple majority); ii. sistem perwakilan berkadar (propotional system). Sistem pertama, mudah, seperti yang diamalkan sekarang di Malaysia. Sistem kedua, mementingkan peratusan jumlah undi. Maksudnya, setiap undi akan dikira, dan jumlah akhir peratus akan menentukan parti 'popular' akan memerintah. Misalnya, jika parti C mendapat 25% jumlah keseluruhan undi, maka parti C akan mendapat 25% tempat dalam parlimen.

Sistem majoriti mudah, hanya mempunyai satu cara, iaitu undi siapa yang anda suka. Manakala sistem perwakilan berkadar, mempunyai 3 cara:
i. Sistem Senarai Parti (Party List System)
ii. Sistem Campuran Ahli (Mixed Member System)
iii. Undi Pemindahan Tunggal (Single Transferable Vote)

Maka, sistem mana yang sesuai, ia bergantung kepada kefahaman, keadaan geografi, sosio-politik, sosio-ekonomi dan 'inclination' parti yang memerintah. Adakah boleh kita benarkan SPR untuk memilih sistem yang sesuai, tanpa campurtangan pemerintah atau parti-parti politik?

1 Comments:

Blogger Kriegsmarine said...

Boleh tuan tuliskan artikel yang lebih terperinci tentang perkara ini, saya berminat untuk nak baca ;)

9 May 2021 at 19:20  

Post a Comment

<< Home