Google
 

Thursday, July 29, 2010

Atlanta: Markaz Gerakan Pembebasan Masyarakat Kulit Hitam

Atlanta, Georgia di US merupakan sebuah negeri yang mempunyai bilangan penduduk kulit hitam yang tinggi. Mereka berasal dari negara Afrika, di bawa masuk ke Amerika untuk menjadi buruh dan pekerja binaan atau sektor-sektor lain. Ada yang datang kerana keadaan politik yang tidak stabil. Ada juga kerana berhijrah dari kemiskinan.

Masyarakat kulit hitam di Amerika hidup dalam keadaan sebagai hamba dari zaman mereka datang hingga bermulanya abad ke-20. Namun begitu, disebabkan kesedaran untuk membebaskan diri, mereka terlibat di dalam gerakan-gerakan menuntut kesaksamaan dan pengiktirafan ke atas mereka. Perjuangan mereka cukup panjang. Sehingga ia mengorbankan seorang pejuang mereka iaitu Martin Luther King Jr pada tahun 1968.

Secara matematik mudah, ini bermakna sehingga hampir tahun 1970, masyarakat kulit hitam masih lagi hidup dalam keadaan masyarakat kelas ke-3 di sebuah negara termaju di dunia iaitu Amerika. Mereka ditindas. Dalam perbualan saya dengan masyarakat di Atlanta, mereka memberitahu bahawa ada yang dipaksa bekerja membina bangunan tetapi tidak dibayar gaji.

Inilah yang menjadi penyebab gerakan pembebasan mereka terus dilakukan walaupun mendapat tentangan masyarakat kulit putih ketika itu. Mereka tidak gentar. Mereka terus berjuang demi pembebasan dari sistem perhambaan.

Gerakan pembebasan mereka disokong oleh pihak agama. Oleh kerana ramai di antara mereka itu penganut kristian, maka gereja menjadi pendokong perjuangan mereka. Martin Luther King Jr adalah pendokong gereja dan beliau turut menjadi pelopor perubahan. Oleh kerana berlaku pertempuran idea dan prejudis masyarakat terhadap golongan kulit hitam, akhirnya Martin menjadi mangsa pembunuhan.

Pembunuhan beliau telah menjadi titik tolak perubahan yang besar. Masyarakat kulit hitam mula diberi perhatian. Beberapa rombakan peraturan negara dirubah untuk menerima masyarakat kulit hitam. Pergerakan berasaskan Civil Rights terus dicanang. Segala perhubungan kaum, pembangunan, agihan kekayaan dan lain-lain berteraskan Hak Asasi, Freedom - Liberty.

Kemuncak perjuangan masyarakat kulit hitam setakat ini ialah kejayaan Obama menjawat jawatan Presiden yang dipilih rakyat di negara kuasa terbesar dunia hari ini, Amerika.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home