Google
 

Saturday, July 24, 2010

Mormon di Salt Lake City

Agama majority di salt lake city ialah kristian mormon. sebahagian masyarakat kristian tidak menganggap mereka kristian kerana mereka mempunyai perbezaan terutama dalam kepercayaan terhadap nabi. mormon melihat bahawa nabi itu sentiasa ada dan menerima wahyu. mereka menerima bahawa ketua gereja mereka adalah nabi. ketua mereka boleh menerima wahyu. wahyu itu samada untuk umum atau khusus kepada mormon sahaja. nabi mereka yang juga ketua gereja dibantu oleh 12 orang disciples, kerana mereka mengikut konsep anak-anak nabi yaakob seramai 12 orang itu.

saya sempat bertanya di dalam syarahan mengenai mormon, soalan saya mudah sahaja iaitu: adakah wujud nabi perempuan bagi mormon? dan, adakah nabi mormon ini untuk semua manusia atau untuk mormon sahaja? steven, yang mengendalikan syarahan itu menjawab tiada nabi perempuan bagi mormon, semua lelaki.. dan nabi mereka untuk semua manusia tetapi mereka tak kisah (dont care) jika tidak diterima oleh orang ramai.

konsep nabi bagi mereka menurut Jan Shipps (bukan mormon tetapi pakar mormon) ada 2, iaitu: 1. nabi itu bercakap untuk tuhan (speak for god), 2. diterima oleh pengikutnya.

melihat kepada konsep kenabian mereka ini, tidak hairanlah jika kelompok kristian lain tak boleh terima mereka. Kristian yang biasa mengakui bahawa wahyu yang diterima oleh Isa (jesus) itu adalah yang terakhir bagi ajaran kristian. tidak boleh ditambah ajaran tersebut. Ini berbeza bagi mormon kerana mormon masih menganggap adanya wahyu yang diterima oleh nabi mereka pada zaman ini.

Islam juga tidak terima konsep nabi sebegini kerana akidah Islam sudah jelas iaitu Nabi Muhammad adalah nabi terakhir.

Selepas syarahan itu kami diberi sambutan sebagai tetamu dan di jamu di bilik Ambassador Suite, Jospeh Smith Memorial Building, tingkat 10. Sekadar tambahan, Joseph Smith adalah nabi pertama mereka pada zaman moden yang mengasaskan mormon pada tahun 1830.

Pada malamnya kami pergi melihat rehearsal nyanyian mormon di Conference Center mereka yang boleh menempatkan 21,000 orang. besar, macam stadium.

liputan media terhadap syarahan ini dilaporkan oleh media tempatan The Salt Lake Tribune dengan tajuk: Visitors get an education in all things Mormon — and more. klik di sini

0 Comments:

Post a Comment

<< Home