Google
 

Wednesday, July 21, 2010

Farewell Santa Barbara

Setelah berada di Santa Barbara selama 16 hari bermula 5 julai lepas, kini tibalah masa untuk meneruskan perjalanan. Sebelum kumpulan kami meninggalkan tempat pengajian di sini, satu majlis perpisahan telah diuruskan oleh pihak penganjur pada selasa 20 julai. Kami 18 orang dari 17 negara diraikan.

Jemputan dibuat kepada komuniti sekitar, keluarga yang menerima kami untuk makan malam, para profesor yang menjadi tenaga pengisi program, serta mereka yang terlibat dalam khidmat sosial dari kalangan kristian, muslim, yahudi dan lain-lain agama.

Teringat kepada beberapa profesor yang hadir antaranya: Clark, Mark Juergensmeyer, Inez, Kathleen Moore dan ada yang tak ingat nama.

Majlis bermula pada jam 7.30pm di sebuah cafe yang telah ditempah khas untuk kumpulan kami. Saya sempat berbual dengan seorang Doktor yang berasal dari Afghanistan, Rashid. Begitu baik, dan saya diberitahu oleh rakan-rakan bahawa dia selalu juga menjadi imam dalam komuniti Muslim yang kecil di sini.

Majlis tamat jam 9malam. Kami dibawa pulang ke tempat penginapan, Pendola House. Sampai di tempat penginapan, saya berusaha menyiapkan kertas pembentangan untuk seminar Baitul Maqdis pada 7-8 Ogos ini. Alhamdulillah, kertas dapat disiapkan dan dihantar pada jam 12 malam, 3 petang waktu tanahair.

Mujur juga sebelumnya saya telah mengemaskan barang2 ke dalam beg. Hanya ada beberapa barang yang perlu dimasukkan ke dalam beg.Persiapan untuk perjalanan seterusnya lancar. Saya sempat membawa beg pada jam 1 pagi untuk ditimbang supaya tak lebih berat.

Di US, caj untuk beg yang terlebih berat agak mahal. Setiap bagasi kena bayar. Bagasi pertama perlu bayar $25 dan setiap bagasi tidak boleh lebih 22kg. Caj terlebih berat ialah $50. Untuk bagasi kedua, cajnya $35. Semua bagasi mempunyai had limit berat iaitu 22kg. Sebab itu di sini penting untuk pastikan berat beg sebelum ke airport supaya tidak terkejut ketika pendaftaran masuk.

perjalanan kami seterusnya adalah ke salt lake city.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home