Google
 

Wednesday, July 07, 2010

Dari Kuala Lumpur ke California

Setelah visa diluluskan selepas sebulan mohon dan puas menunggu (mohon 3jun; lulus 2julai), akhirnya dapat jugalah merasa untuk pergi ke us.. tiket disediakan, bertolak dari klia 3 julai ke singapore. lepas tu kena naik united airline ke narita. di narita kena tukar flight, naik ua838 ke san francisco, lepas tu kena ambil connecting flight ke santa barbara.

saya sudah diberitahu bahawa transit hotel di singapore tidak dapat ditempah kerana fully book. dari klia, pesawat berlepas jam 9.45pm. sampai di singapore melalui terminal 2, saya mencari terminal 3, terminal untuk pesawat united airline. sambil berjalan, ada ternampak santuary tempat kerusi untuk tidur. saya terus mencari jalan ke terminal 3. nampak laluannya kena naik skytrain.

sampai di terminal 3, saja nak cuba tanya hotel jika ada bilik, tetapi hotel memang penuh. sambil jalan-jalan, dapat tengok world cup, argentina vs germany.. germany membelasah argentina. saya tak tengok habis kerana nak cari tempat tidur, flight seterusnya kena boarding jam 6.15am.

patah balik ke terminal 2, dapat kerusi tidur di sanctuary..tidur hingga jam 5.30am. lepas ke toilet, nak solat subuh tapi tak jumpa surau. solat di tempat terlindung, dekat lif, dekat pintu-pintu yang tertutup. lepas solat, terus ke pintu boarding. jam 7am berlepas ke narita.

sampai di narita jam 3pm, connecting flight jam 4pm. sampai di pintu flight us838, ia masih bertulis indefinite. sepatutnya terbang jam 4. katanya pilot kena heart attack. dapat vaucer makanan sambil menunggu flight. sepat solat dalam bilik persalinan dekat toilet di airport narita. sempat beli 1-2 baju budak. hampir 4 jam tunggu, akhirnya pengumuman rasmi,flight tangguh 1 hari. mereka sediakan hotel, saya dapat hotel crowne plaza. bilik besar, puashati.

esoknya 5 julai, masuk semula check in, terus ke pintu penerbangan.. masuk dan terbang jam 4pm. sampai di san francisco pada hari yang sama tapi baru jam 8.20am. terus turun, melepasi imigresen yang tanya 2-3 soalan dan mujur tidak cerewet. lepas imigresen, ambil beg.. ni agak mendebarkan sikit sebab saya sudah diberitahu supaya bersedia untuk beg digeledah.. keadaan agak baik, imegresen melepaskan keluar tanpa cek beg.. terus kejar connecting flight ke santa barbara.

sambil tunggu flight, minum dengan kenalan atas pesawat, penyelidik lelaki dari singapore nak ke dallas. flight ke sb jam 11, flight macam firefly, kipas, tapi yang ni buruk sikit.. tiba jam 12.30pm. ada orang tunggu, ambil beg terus ke UCSB - university california santa barbara. diberi 2 pilihan, samada nak terus masuk bilik atau nak join group. oleh kerana saya dah lewat 2 minggu program ini, saya memilih untuk join the group. kelas belah petang tak jadi, lalu di bawa ke temple buddhist untuk lawatan.

balik sampai hostel jam 5pm, check in bilik dan terus berehat.. jam 6pm turun makan kantin.. makan berjadual.. masuk bilik, tak tahan, terus tido. perjalanan dari KL ke CA yang memenatkan tapi bes.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home