Google
 

Tuesday, May 05, 2009

Jalan Jem

Hari ini macam biasa saya bersiap nak pergi kerja awal pagi, tapi bila isteri minta beli ayam, saya pergi ke kedai dahulu.. Jam 7.40am selesai pembelian dan balik ke rumah. Lepas hantar barang dan tinggal anak kat rumah, saya terus nak pergi ke tempat kerja. Hujan renyai-renyai. Dalam hati saya merasakan jalan mungkin akan jem, tambahan pula jam sudah 7.45am, ramai orang akan guna LDP untuk berkejar ke tempat kerja. Sampai saja di cabang nak ke LDP, nah.... tepat sekali... jalan jem..

saya terus tukar plan, buat u-turn dan pegi minum dulu kat kedai mamak. Jam 8.25am saya keluar kedai. Belum sampai kat cabang LDP tu, saya dah nampak kereta bersusun perlahan. Jadinya saya tukar lagi plan, terus balik rumah dulu...saya fikir lebih baik saya turun dalam pukul 10 nanti untuk elak jem ni.

Fenomena LDP ini memang begitu waktu pagi... kalau turun rumah 7 suku, maka anda akan menjadi mangsa kesesakan. Kalau nak pergi kerja awal, paling lewat kena turun pukul 7am, lebih pada itu jalan akan sesak.

Yang buat kita tak tenang lagi waktu memandu dalam kesesakan ini ialah apabila kita dengar Radio, tak kira la mana2 stesen samada Radio 24, IKIM.fm, atau yang lain-lain mengenai laopran trafic... Laporan trafik dari Lembaga Lebuhraya Malaysia selalunya akan bagitau 'kenderaan bergerak perlahan' atau 'kenderaan bergerak lancar' ... orang yang terlibat dalam kesesakan ini akan terasa laporan tu terlalu 'lembut' dalam menggambarkan kesesakan... perlahan dan sesak itu dua situasi yang berbeza.. slow and congested dalam laporan Inggeris, kan berbeza tu. LLM ni patutnya bagitau dengan ayat yang lebih tepat la, kalau sesak, cakap la sesak... janganla jalan sesak dia cakap lain .... 'kenderaan bergerak perlahan' itu adalah rentetan dari kesesakan... lebih baikla cakap sesak terus supaya berita itu tidak 'misleading' membuatkan orang salah faham.

Saya tak suka memandu dalam kesesakan ini. Saya rasa ramai juga yang macam saya, tak suka memandu waktu sesak. Untuk itu, kita mengharapkan gambaran berita yang lebih tepat dalam menggambarkan keadaan lalulintas ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home