Google
 

Friday, January 12, 2007

Kembali Semula - 2007

Assalamualaikum.
Setelah sekian lama tidak menghantar apa-apa berita, kini saya cuba untuk menulis kembali. Insya Allah ia boleh menjadi kaedah menyampaikan khabar dan berita kepada keluarga dan teman-teman.

Sedikit masa lagi kita akan menyambut Awal Muharram - Maal Hijrah - iaitu pada 20 Jan 2007.
Bulan Muharram, bulan bubur asyura. Teringat seketika waktu dahulu, kami selalu membuat bubur asyura, ada kalanya sampai 2-3 kawah. Terasa syiar Islam meluas. Kebelakangan ini, saya tidak berkesempatan untuk menjadi pengacau bubur. Teringin juga jika ada masa.
Apapun, Muharam itu suatu bulan yang ditetapkan sebagai bulan untuk memulakan perkiraan tarikh Islam, iaitu takwim Hijrah. Bulan ini ialah bulan memperingati hijrah Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat dari Mekah ke Madinah bagi mentaati perintah Allah s.w.t.

Apabila kita imbas kembali peristiwa hijrah Rasullullah s.a.w. dan para sahabat dari Mekah ke Madinah, ia merupakan suatu implementasi daripada tuntutan mewujudkan masyarakat Islam yang bertamadun. Ia juga merupakan suatu ujian terhadap iman seseorang sama ada jujur atau tidak dalam mentaati perintah Allah s.w.t. dan Rasul.

Maka, bolehlah untuk kita mempersiapkan diri untuk bersama-sama mengambil semangat Hijrah yang telah berlaku. Bukan semangat bubur semata-mata. Hijrah dari keburukan kepada kebaikan, dari pecahbelah kepada ukhuwwah, di waktu itu kezaliman kan musnah !!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home