Google
 

Tuesday, January 16, 2007

Dunia Aman Tanpa Zionis??


Zionis dan Jews adalah dua perkara yang berbeza. Zionis merujuk kepada gerakan politik di kalangan orang Yahudi (Jews) bertujuan untuk menubuhkan negara bagi orang-orang Yahudi.
Gerakan zionis inilah yang berusaha dan telah berjaya melobi masyarakat barat untuk membentuk negara Israel.
Negara Israel itu merupakan negara yang ditubuhkan di atas tanah Palestin yang dijajah, kepunyaan masyarakat Arab Palestin, yang majoritinya adalah Muslim, dan sebahagiannya tanah milik Arab Palestin Kristian.

Inilah yang selalu ditentang oleh masyarakat Islam. Tetapi, negara-negara Arab sekitar Palestin seolah tidak berani bersuara dan tidak berani mempertahankan tanah Arab Palestin. Negara seperti Jordan, Mesir, Saudi Arabia dan Iraq, tidak dapat berbuat apa. Mereka kelihatan 'terpaksa' bersetuju dengan perencanaan yang dibuat oleh Zionis.

Tidak dapt dinafikan, Zionis mendapat sokongan antarabangsa. Mereka sudah melobi lama. Mereka menggunakan pembunuhan ke atas orang-orang Yahudi di Eropah (Ukraine, Poland, Austria, dll) pada akhir abad ke 19 dan awal abad ke 20 dan peristiwa 'holocoust' di German sebagai 'senjata' untuk mendapatkan simpati barat bagi menyokong mereka menubuhkan negara.

Amerika dan Britain merupakan dua kuasa utama dunia yang selalu merencana keadaan politik di Israel / Palestin. Penubuhan negara Israel turut mendapat restu dari kerajaan British melalui Deklarasi Balfour yang secara terang menyebut bahawa Kerajaan British menyokong penubuhan negara itu.
Apa yang menjadi persoalan ialah:

i. mengapa tanah Palestin yang dipilih untuk menubuhkan negara Israel, sedangkan tanah Palestin itu kepunyaan masyarakat Arab di sana? mengapa tidak dipilih sebuah tempat yang masih tidak diduduki oleh sesiapa? atau mengapa tidak diberi satu pulau kepada mereka? atau mengapa tidak negara-negara Eropah memberikan sedikit tanah kepada mereka sebagai pampasan kepada nyawa orang Yahudi yang telah mereka bunuh?

Itulah agaknya menyebabkan Iran begitu vokal dalam hal ini, sehingga mereka membuat seminar tentang The World Without Zionism, yang sudah tentu seminar itu tidak disukai oleh Israel dan barat. Tetapi, ada dikalangan ortodox Yahudi menyokong seminar itu, dan ada dikalangan Yahudi yang juga tidak bersetuju dengan Zionis.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home