Google
 

Friday, October 23, 2009

Bajet 1 Malaysia

Seperti ramai yang lain, saya turut mengikuti pembentangan bajet pada petang tadi dengan tekun. Sebelum ini saya suka ambil tak peduli tentang bajet, sebabnya banyak benda yang kurang faham tentang bajet ni. Tetapi tahun ini saya cuba berazam untuk mendengarnya kerana sudah ada beberapa panduan yang ditunjukkan rakan-rakan.

Saya lihat rata-rata mempunyai pandangan positif terhadap bajet, namun ramai juga yang tidak dapat merasai kenikmatan bajet yang dibentangkan. Saya fikir ini ada kaitan dengan harga minyak yang bakal berubah pada tahun 2010 nanti. Dan setengah dari penjawat awam tidak dapat menghargai nilai 500 untuk duit poket mereka. Saya takda komen tentang 500 untuk penjawat awam.

Bagi mahasiswa, saya kira mereka boleh bergembira kerana akan dapat Laptop bersama Internet percuma dengan harga yang cukup berbaloi. Mereka hanya perlu bayar 50 sebulan untuk tempoh 24 bulan, jadi jumlah yang mereka perlu bayar ialah RM1200 sahaja. Tetapi taktau la apa kualiti laptop tersebut, apa jenama dia .. apakah mereka akan dapat jenama Leno (kalau dalam loghat neori, ni maksudnya lena - terlena). Mahasiswa cemerlang kelas pertama di bawah PTPTN akan diberi status biasiswa.

Bagi IPTA, saya tak nampak apa-apa kelebihan yang disebut secara lansung, melainkan kuasa autonomi yang akan diberi kepada IPTA terutama untuk menjana dana sendiri seperti penubuhan syarikat, konsortium dsb. Saya tak dengar tentang bajet terhadap penyelidikan yang ingin dilakukan, atau peruntukan untuk membina prasarana sebagai universiti bertaraf dan setanding dengan universiti terbaik dunia.

Begitu juga soal pembangunan institusi Islam... saya kira perlu ada pemerkasaan badan-badan Islam setempat, samada ia badan kerajaan, badan berkanun atau badan bukan kerajaan (NGO). Jika ini dapat diperkasa, konsep 1 Malaysia yang menjadi moto negara sekarang akan lebih berjaya digarap dan disemarak dengan kerjasama badan-badan ini.

Kebetulan ada yang sms tadi bertanya saya tentang 1 Malaysia ini apakah kedudukan dari segi hukum, harus atau apa? Saya berpendapat ia dalam ruang lingkup harus kerana ia tidak bertentangan dengan nas. Malah, pada hemat saya, ia turut mencerminkan idea-idea yang dibawa oleh pemimpin Islam bermula dari zaman Rasulullah SAW. Ini dapat dilihat apabila piagam Madinah dibentuk, masyarakat yang pelbagai latar, agama dan budaya pada waktu tersebut dikategorikan sebagai 'ummah'... maknanya mereka itu 'satu' ... dalam ertikata mereka harus mempunyai jiwa mempertahankan tanahair secara bersama, bekerjasama dalam hal-hal yang dibolehkan, dsb.

Demikian, badan agama tidak boleh diketepikan dalam soal memacu 1 Malaysia tersebut.

Ada banyak perkara yang saya rasa ada tansformasi dilakukan untuk rakyat, terutama dalam bidang pendidikan, pertanian dan kesihatan. Bagi kesihatan, walaupun bajetnya tidaklah sebesar pendidikan dan pertanian, tetapi rancangan mewujudkan pusat rawatan kesihatan untuk rakyat itu sebagai sesuatu yang tepat. Sepatutnya sudah lama dibuat. Kesihatan itu sektor yang penting kerana ia melibatkan seluruh lapisan masyarakat yang sakit. Kalau yang kaya, atau yang ada insurans, mereka pada kebiasaannya akan memilih untuk ke hospital swasta. Sebabnya, di hospital swasta tu boleh jumpa terus dengan doktor pakar. Ubatnya pun mungkin lebih baik. Jadi bagi mereka apa salahnya bayar lebih atas servis yang efisen, baik dan meyakinkan. Tetapi rakyat biasa, kadangkala mereka runsing bila mereka atau ahli keluarga demam. Nak pergi klinik satu hal, ubat pulak satu hal lagi....mahal bagi golongan berpendapatan rendah. Ada ketika, mereka sanggup tak pergi klinik kerana takda duit... mungkin sebab tu la industri bomoh agak maju kerana bayaran jumpa bomoh ikut ikhlas, tak seperti jumpa doktor kena bayar jumlah yg besar. Itupun kalau bomoh kampung...bomoh bandar mungkin ada rate tersendiri.

raiittt... itu je dulu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home