Google
 

Sunday, November 27, 2005

Disebalik Tragedi Tsunami


Sudah 2-3 hari saya membaca berita mengenai komen-komen terhadap bantuan tusnami. Jika di Malaysia, kita dikhabarkan bahawa bantuan tsunami tidak disalurkan dengan baik. Mangsa tsunami tidak mendapat bantuan yang wajar sehingga ke hari ini.

Lain pula ceritanya di UK. Berita yang bertajuk - 'Mistakes' in UK tsunami response - menarik minat saya untuk membacanya. Jelas, dalam laporan Jabatan Audit Negara - National Audit Office - UK menyatakan ada kesalahan dalam memberi tindakbalas / bantuan tsunami.

Laporan itu menggambarkan bahawa rakyat UK amat bersimpati dengan kejadian yang berlaku. Sehingga pihak polis London (Met police) menyatakan bahawa bilik gerakan mereka di Hendon mendapat panggilan sebanya 11,000 dalam masa satu jam.

Dalam menangani saat cemas inilah ada berlaku kesalahan seperti tidak cukup staff, staff yang tidak terlatih, bantuan dihantar ke tempat yang salah, kesalahan maklumat, dsb.

Nampaknya begitu berbeza sekali pendekatan negara maju yang menekankan aspek ketelusan, kecekapan serta kemahiran, sedangkan negara kita Malaysia masih dibelenggu dengan masalah ketelusan pengagihan sumbangan mangsa tsunami.

lihat: http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4465044.stm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home