Google
 

Sunday, January 02, 2005

bantuan jangan 'bocor'

salam,

di indonesia, mereka meminta supaya bantuan jangan 'bocor'. mereka sangat memerlukan bantuan dari sesiapa sahaja. kekhuatiran mereka ialah bantuan tidak sampai. sedangkan, berpuluh-puluh agensi menjalankan kutipan sumbangan.

oxfam, satu organisasi kebajikan besar di eropah gusar kiranya bantuan yang diberikan sekarang ini akan terhenti selepas media tidak lagi membuat liputan tsunami. pada mereka, bantuan yang mencurah sekarang disebabkan liputan meluas media antarabangsa.

kebimbangan turut wujud dikalangan rakyat tentang fenomena kutipan derma alias sumbangan ini. mereka melihat, setiap kali berlaku bencana, berpuluh-puluh agensi terlibat. tetapi, bagaimana bantuan itu disalurkan kepada mangsa?

alhamdulillah, agensi yang berpusat di UK mereka pergi sendiri melakukan kerja-kerja di medan. ground work. jadi, bantuan itu mudah untuk tiba. ini melibatkan agensi seumpama islamic-relief, muslim aid, muslim relief dan lain-lain. mereka menghantar kumpulan yang menyalurkan bantuan secara terus kepada mangsa.

kalau bantuan dari pihak kerajaan, mereka khuatir akan banyak karenah birokrasi. umpamanya, bantuan 35 juta pound dan 350 juta usd yang dijanjikan itu, ke mana akan disalurkan? bolehkah rakyat marhain merasa sumbangan itu? bagaimana ia diberi kepada mangsa?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home