Google
 

Monday, December 27, 2004

masa depan bangsa

salam,

sering kita dengar bahawa untuk melihat masa depan sesuatu bangsa atau negara, lihatlah kepada muda mudi yang ada pada hari ini. bagaimana bentuk muda mudi kita sekarang? kalau nak tahu, pergilah ke KLCC, one utama atau bangsar. pergi tengok di sana, apa yang muda mudi buat. saya jangka ramai yang akan geleng kepala. saya tak terkejut kalau ada yang tak rasa apa-apa.

mengapa muda mudi suka berfoya-foya? adakah ia terhasil dari sistem pendidikan negara? entah lah. sekali imbas, memang kita buleh kata ia merupakan kegagalan sistem pendidikan. pendidikan sekolah menengah terutamanya. kebanyakan pelajar waktu berada di sekolah rendah, mereka baik. tapi corak kehidupan mereka berubah ketika melangkah ke peringkat menengah.

berjaya atau gagal seseorang itu banyak bergantung kepada pendidikan menengah. ini tahap yang sangat penting atau crucial untuk mendidik anak bangsa.

ada yang kata ia peranan ibubapa untuk mendidik anak-anak. betul, tidak dinafikan. ibubapa perlu mendidik dan menasihati anak-anak supaya mereka menjadi orang yang berguna.

tetapi proses bagaimana mereka berada di dalam sistem pendidikan formal itu penting untuk dinilai. sistem pendidikan yang tidak komprehensif akan melahirkan anak bangsa yang bermasalah. di sekolah mereka mendapat pendidikan formal. persekitaran di sekolah boleh mempengaruhi mereka. kenapa umpamanya, sekolah berasrama penuh (SBP) sentiasa boleh mengekalkan kecemerlangan? kenapa sekolah menengah biasa macam ampeh? itulah pentingnya mewujudkan suasa pembelajaran kondusif.

menilai keberkesanan sistem pendidikan harus dibuat sentiasa agar sistem itu selari dengan perkembangan semasa. sistem pendidikan perlukan perubahan terutama dari segi kurikulum pendidikan. janganlah apa yang dibuat 30 tahun lalu, masih di buat sekarang. rugi kita.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home