Google
 

Saturday, July 11, 2009

Isu seputar Israk Mikraj

Saya ditanya mengenai isu-isu seputar Isra' Mi'raj. Macam-macam persoalan yang ditumbulkan. Kebetulan, saya pernah membuat kajian tentangnya ketika saya melakukan kajian untuk phd saya suatu ketika dahulu.

Artikel mengenainya juga pernah diterbitkan oleh Journal of Islamicjerusalem Studies, UK. Artikel tersebut bertajuk Islamicjerusalem: The Land of the Night Journey and Ascension, atau Islamicjerusalem (Baitul Maqdis / Bayt al-Maqdis): Tanah Israk dan Mikraj.

Artikel tersebut tidak menumpukan kepada cerita umum Israk dan Mikraj kerana cerita tersebut boleh didapati dalam banyak tulisan-tulisan yang ada dalam pasaran.

Tetapi, saya membincangkan isu-isu yang dibangkitkan oleh para pengkaji peristiwa ini terutama beberapa pandangan orientalis yang cuba menafikan peristiwa ini berdasarkan fakta yang dikemukakan.

Ya, ada banyak hadis yang menceritakan ada dikalangan sahabat tidak percaya tentang peristiwa ini, termasuklah hadis yang menceritakan peristiwa ini di mana ada yang percaya ia hanya perjalanan ruhi semata-mata tanpa jasad. Ini mudah dipatahkan, kerana hadis yang menyatakan Nabi SAW pergi bersama ruh dan jasad itu banyak yang darjatnya sahih. Di samping itu, beberapa potong ayat al-Quran turut menjelaskan bahawa Nabi SAW menghadap Allah SWT dengan ruh dan jasad.

Apa yang saya cuba nak fokuskan ialah mengenai dakwaan orientalis. Mereka membawa fakta yang boleh menggugat kepercayaan sebahagian umat Islam. Malah, jika seseorang itu tidak mahu percaya kepada hadis, anti hadis, maka sangat mudah bagi mereka untuk terpedaya dan mengikut pandangan para orientalis.

Antara fakta yang cuba di bawa ialah ketika berlakunya Israk dan Mikraj, Masjid al-Aqsa masih tidak wujud secara zahir. Mereka mengatakan apabila diteliti maksud al-Aqsa dalam lafaz bahasa Arab, ia membawa maksud 'yang paling jauh'. Jadi persoalan yang dikemukakan ialah apakah masjid yang paling jauh tersebut?

Mereka turut mengatakan bahawa interpretasi masjid yang paling jauh itu hanya dibuat oleh ulama' tafsir terkemudian dengan menisbahkannya terletak di Bayt al-Maqdis. Sedangkan pada pandangan para orientalis, ketika zaman Nabi SAW masjid al-Aqsa tidak wujud pun di Bayt al-Maqdis.

Hujah mereka berdasarkan fakta-fakta sejarah Islam itu sendiri. Pertamanya, mereka menyatakan Nabi SAW tidak pernah tinggal di Bayt al-Maqdis terutama fatrah selepas baginda dilantik menjadi Rasul. Jadi, sudah tentu mereka menganggap tiada rumah ibadah bernama masjid al-Aqsa yang didirikan di sana kerana umat ketika itu masih belum kenal Islam.

Kedua, fakta di mana Masjid al-Aqsa hanya dibina selepas kewafatan Nabi SAW iaitu pada zaman Abdul Malik bin Marwan yang seterusnya menafikan kewujudan Masjid al-Aqsa pada zaman Nabi Muhammad SAW. Ini sebenarnya hujah yang paling kuat bagi mereka dalam mencari hujah untuk menafikan lansung peristiwa yang berlaku ke atas NABI SAW ini.

Sungguh licik hujah mereka sehingga jika kita berpegang kepada logik akal pasti kita akan terpedaya dengan hujah sebegini. Jika seseorang terpengaruh dengan idea-idea liberal juga saya semacam pasti mereka akan cuba mempertahankan hujah para orientalis. Sesetengah mereka menganggap orientalis ini adalah idola, sarjana yang objektif, maka mereka bersikap 100% akademik. Maka jadilah sepertimana golongan yang mati-mati mempertahankan evolutionist bukan creationist terhadap kejadian manusia.

Saya pada awalnya membaca dengan penuh hati-hati hujah mereka. Saya cuba untuk menjadi objektif, tetapi hati saya tetap mahu supaya kebenaran ini diserlahkan...dicari bukti-bukti untuk menyokong atau menafikannya.. lalu bermualah beberapa siri argumentasi bersama penyelia saya, seorang Arab Palestin yang menguasai bidang ini. ketika itulah saya diminta untuk membaca beberapa tulisan lain, untuk mencari logika dan mencari hujah tentang perkara ini. Teman-teman sepengajian turut membantu, lalu saya memperolehi banyak idea, cadangan dan bahan bacaan berkenaan dengannya.

opsss terpaksa stop kejap.. nanti sambung. sesiapa yang inginkan artikel itu, boleh hubungi saya.

1 Comments:

Blogger nz said...

salam.

nak tau juga apa yg boleh diperkatakan utk menafikan kata-kata mereka?

18 July 2009 at 23:04  

Post a Comment

<< Home