Google
 

Thursday, May 28, 2009

Tuan Tabal: Classical Malay Muslim Scholar

At the moment, I am involved in a research about Tuan Tabal, which could be claimed as one of the famous classical Muslim scholar. This is despite of the other two researches, one is relating to Islamicjerusalem and the other is Islamic Education.

Saya menguasahakan penyelidikan mengenai Tuan Tabal ini bersama Prof Madya Dr Ahmad Zaki Berahim @ Ibrahim sebagai ketua penyelidik, di bawah geran penyelidikan UM. Ia suatu penyelidikan yang panjang jika ingin di kaji semua aspek mengenai beliau. Buat masa ini kami cuba untuk menumpukan kajian kepada hasil karya beliau iaitu kitab-kitab yang dihasilkan. Kitab-kitab itu masih ada yang digunakan untuk pengajian-pengajian berbentuk tradisional.

Tumpuan adalah kepada kitab utama beliau dan kitab tasawuf. Penyelidikan ini masih dan kami sedang berusaha meneliti tulisan-tulisan beliau ini.

Mengenai susur galur keluarga beliau, kami masih belum melakukannya secara terperinci. Saya diberitahu melalui beberapa sumber termasuk dari Dr Zaki sendiri (cicit Tuan Tabal), bahawa keluarga Tuan Tabal ini besar. Katanya setiap kali perhimpunan keluarga, kehadiran adalah mencecah ribu, dan sudah tentulah jika jumlah sebegini besar ia memerlukan satu padang bola untuk buat majlis.

Ada juga yang memberi maklumat bahawa keluarga Tuan Tabal ini sudah dibuat silsilahnya menggunakan perisian internet 'Geni'.

Dr Zaki sendiri juga ada menguasahakan silsilah Tuan Tabal ini dan telah juga dipamerkan di UM ketika lawatan Pro-Canselor UM, Raja Nazrin ke Akademi Pengajian Islam beberapa tahun lalu. Ketika itu saya masih belum menjadi staff UM.

Selepas Dr Zaki membentangkan satu pembentangan mengenai Tuan Tabal dan Sumbangannya dalam Persuratan Melayu Islam di Tanah Melayu dalam satu siri seminar Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam tahun lepas, saya mengusulkan bahawa tajuk ini dikembangkan untuk penyelidikan lanjut. Saya mengusahakan kertas kerja itu dan sekarang beliau mengepalai penyelidikan ini.

Maklumat asas kami perolehi dari lisan Dr Zaki sendiri dan kami mengambil kesempatan juga untuk turun berjumpa waris-waris ulama' ini dengan bantuan pembantu penyelidik. Saya sendiri secara kebetulan, tanah perkuburan keluarga sebelah emak kepada ayah isteri saya adalah bersebelahan dengan tanah perkuburan Tuan Tabal dan ahli keluarganya. Jadinya, sempatlah saya mengambil beberapa gambar untuk manfaat penyelidikan ini.

Saya berterima kasih kepada ikhwah yang sanggup memberikan maklumat seperti di bawah:

"saya jumpa blog ni masa searching about tuan tabal. memandangkan dr. ada buat research psl tuan tabal, saya ingin cadangkan dr. contact dgn Mr. Mark Sedgwick lecturer kat Aarhus Univ, Denmark. dia pernah buat kajian psl tarekat ahmadiah dan pernah menginap kat rumah saya masa buat kajian tu."

Saya tidak tahu kaitan pemberi maklumat ini dengan Tuan Tabal tapi saya beranggapan beliau adalah dikalangan waris ulama' tersohor itu.

Saya menulis ini sebagai refleksi kepada maklumat yang diberikan dan saya akan cuba menghubungi Mr Mark tersebut. Camana nak hubungi? ini yang perlu magic ni...mmm kena fikir sendiri.

Labels: ,

1 Comments:

Blogger iHusainy said...

tok payoh magic Lan. Google jah. http://www.teo.au.dk/aisu/fac/sedgwick ^_^

1 June 2009 at 17:25  

Post a Comment

<< Home