Google
 

Monday, April 28, 2008

Biar Politik Bercakaran, Kerja Akademik-Sosial Harus Ditingkat

Hari ni 28 April 2008 bermulalah sidang parlimen bagi penggal baru selepas PRU-12 yang lalu. Cerita-cerita jalanan banyak tersebar dengan pelbagai teori yang ada kalanya tidak diketahui sumber, tak lain adalah untuk menambah selera pendengar. Orang yang mendengar akan terkasima mendengar cerita-cerita yang disampaikan dengan penuh syok dan gaya tersendiri.

Entah di mana perginya kefahaman tentang 'fa tabayyanu' atau mendapatkan kepastian tentang sesuatu berita. Tak kiralah berita itu benar atau tidak, jika ia berita sensasi, ramailah tukang penyampainya dan tukang tambah untuk jadi lebih bes.

Patutkah kita membiarkan mereka terus bercakaran? hmmm... sepatutnya kita berperanan dalam mengawal keadaan ini. Tapi perkara yang berlaku lebih kepada perbalahan politik ... Jadi, ambillah langkah yang mudah, langkah yang tak popular...

Biarlah mereka bercakaran ...

Walaupun ia merugikan masa ...

Merugikan bangsa ...

Merugikan kerja ...

Kita susah nak buat apa-apa, sebabnya mereka berpolitik ...

Buat masa ni, saya rasa lebih elok orang-orang yang diluar dari kerangka mereka, seperti saya, untuk tumpukan kepada akademik yakni mendidik anak-anak dan masyarakat .. juga melakukan kerja-kerja sosial sebagai sebahagian dari 'social responsiblity' setiap individu .. juga mengimarahkan masjid dan lain-lain yang boleh dibuat demi kebaikan masa depan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home