Google
 

Saturday, April 05, 2008

Gelombang Rakyat Malaysia

Ramai yang memberi analisa terhadap keputusan PRU-12 yang lepas. BN kehilangan 5 negeri. Kelantan masih di bawah PAS walau begitu banyak usaha BN untuk menawan negeri itu. Penganalisis politik menjadi seperti goreng pisang panas, laku... dan mereka sering dijemput ke sana sini, tv, atau majlis-majlis untuk membicarakan PRU-12. Pihak kerajaan melalui Kem. Penerangan sudah mula memberi ruang kepada penulis-penulis blog untuk muncul di kaca tv. Mereka berpendapat kekalahan yang banyak itu berpunca dari maklumat yang diperolehi melalui maklumat di atas talian. Tiba-tiba internet telah merubah persepsi rakyat Malaysia.

Saya rasa itu hanyalah faktor yang membantu. Banyak faktor besar lain, seperti kelewatan kerajaan bertindak ke atas isu-isu rakyat, sehingga pembangkang telah dapat memanipulasi keadaan itu untuk meraih sokongan yang banyak. Lihatlah, isu-isu kaum India telah menyebabkan mereka berpaling dan memberi undi mereka kepada pembangkang. Masyarakat cina sudah tidak mahu mengundi MCA, lalu mengundi parti-parti lain. Masyarakat bukan Islam jika dahulunya tidak berani mengundi PAS, telah mula berani sekarang. Inilah yang saya lihat jentera kerajaan tidak berjaya menangkis perang saraf yang digerakkan oleh pembangkang. Tidak ada pre-emptive strike yang dilakukan, lantas isu-isu yang tidak selesai ini menjadi bahan kempen menaikkan amarah rakyat untuk mengundi pihak lain.

Apapun, ia bukanlah riwayat akhir buat BN, kerana masih dapat memerintah dan membentuk kerajaan dengan majoriti besar, 140 - 82. Rakyat Melayu masih kuat menyokong BN, UMNO. Kawasan peratusan Melayu tinggi masih dimenangi umno. Di bandar dan kawasan 50-50, sudah beralih kepada pembangkang. Tidak pasti apa strategi BN untuk menawan kembali hati rakyat. Saya rasa jika isu-isu rakyat tidak ditangani dengan baik, rakyat yang masih setia dengan BN akan mula beralih, apatah lagi jika mereka lihat kerajaan negeri yang ditadbir oleh PKR-DAP-PAS dapat memberi jaminan yang lebih baik. Tindakan dari pihak kerajaan tidak boleh hanya melalui RTM atau kementerian penerangan sahaja.

Jika bebanan tinggi diberi kepada Kem. Penerangan, dikhuatiri ia masih tidak mampu membendung isyarat rakyat. Pendekatan konservatif Tun Mahathir dahulu mungkin boleh membantu, seperti bersikap lebih tegas dalam hal-hal berkaitan perlaksanaan dasar, etc etc, serta bacaan-bacaan politik harus lebih tajam, dan tindakan bersifat politik juga mesti lebih kehadapan tanpa berkompromi ke atas hak-hak rakyat. Saya lihat itu salah satu kejayaan Tun Mahathir memimpin BN dalam 5 kali PRU yang diadakan, sehingga musuh memang gerun dan tak akan menang berhadapan strategi beliau ketika itu. Pun begitu, tidak pastilah apa akan berlaku kiranya beliau memimpin dalam PRU-12 yang lepas, mungkin natijahnya juga sama, wallahu a'alam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home