Google
 

Tuesday, April 15, 2008

Apakah Kita Akan Menghadapi Catuan Makanan?

Semenjak minggu lepas, saya mengamati berita tentang kenaikan harga barangan di pasaran global. Harga barang meningkat. Ini merisaukan, kerana saya jangka kerajaan tidak akan mampu bertahan untuk terus memberi subsidi kepada rakyat.

Lebih membimbangkan ialah larangan India dan Myanmar untuk mengeksport beras mereka ke negara-negara lain. Ini bermakna, Malaysia sudah tidak boleh mendapatkan bekalan beras dari negara tersebut. Malaysia dikhabarkan bergantung kepada Vietnam untuk mendapatkan stok beras bagi kegunaan negara ini.

Begitu juga, import gandum mungkin akan terjejas disebabkan kemarau yang berlaku di Australia yang menjejaskan pengeluaran gandum di sana. Pastinya ini akan menjadi pemangkin kenaikan harga yang boleh menjejaskan keadaan di seluruh dunia.

Akhbar Utusan di Malaysia sehari dua ini melaporkan kejadian huru hara di Haiti, sebuah negara yang menghadapi krisis makanan.

Saya rasa bagi negara-negara di Afrika, mereka sudah lali dengan krisis makanan ini. Di Sudan, Darfur, Somalia dan lain-lain negara Afrika sering digambarkan sebagai mempunyai masalah dalam sumber makanan sehingga ia terpaksa di catu.

Kenaikan harga tidak dapat dikawal ini mempunyai banyak sebab. Selain yang disebutkan di atas, ia mungkin turut disebabkan oleh penghasilan produk 'bio' yang menggunakan bijiran seperti jagung dan barli, di mana ia diproses untuk menghasilkan minyak atau lain-lain.

Apa yang dirisaukan di Malaysia ialah tentang beras. Ia makanan asasi, malah ada yang tidak boleh hidup sempurna tanpa menjamah nasi setiap hari.

Moralnya: rakyat Malaysia kena biasakan diri makan benda-benda lain, bukan hanya nasi semata-mata. Cubalah makanan alternatif .. masalahnya banyak makanan berasaskan gandum, jadi apa akan berlaku sekiranya gandum juga tidak mencukupi nanti?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home