Google
 

Wednesday, January 28, 2009

Erdogan Hero Baru Dunia

Dunia menyaksikan aksi terhebat dunia 27 Jan lalu dalam Forum Ekonomi Dunia di Davos, oleh Erdogan.
Beliau wajar dinobat hero baru dunia kerana keberanian menempelak Israel dihadapan umum. Ini tidak mampu dilakukan oleh mana-mana pemimpin negara Arab (baca: Islam) mahupun negara-negara lain yg bukan Islam - barat atau timur (kecuali Venezuela).

Semua negara biasanya akan tunduk dan menyokong Israel, bukan kerana Israel sentiasa betul tetapi takut kepada Amerika dan sekutunya yang mendokong penubuhan Israel.

Kali ini dihadapan umum, ketika dunia melihat Israel mengebom tanpa rasa kasihan, mereka anggap mereka masih benar dan boleh mendapatkan sokongan dunia atas tindakan mereka itu, nah!!! satu tindakan yang memalukan mereka dihadapan umum dilakukan oleh Erdogan.

Apa kesan bila Erdogan keluar dari forum WEF tersebut?

Ada yang anggap tindakan itu merugikan kerana Erdogan tidak dapat terus menyuarakan bantahan terhadap Israel di WEF itu.

Tetapi tindakan itu tetap memberi tamparan kepada kepada Israel. Lihat saja wajah Shimon Perez - Presiden Israel - yang berkerut itu sehingga PM Norway berkata beliau tak pernah tengok Perez sebegitu. Dan Kjell Magne Bondevik itu kata Perez tahu tindakan itu menunjukkan dunia sedang memusuhi Israel.
Di Malaysia lain pulak cerita ... ada grup-grup yang dikenali sebagai grup Erdogan muncul .... fuh patut Erdogan boleh berbangga kerana nama dia masyhur sedunia .... Erdogan World!!

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home