Google
 

Sunday, January 15, 2012

Moderate atau Wasatiyyah: Jangan Sampai ‘Less Strict’

Selepas berlakunya beberapa siri peristiwa dunia yang mengaitkannya dengan umat Islam seperti peristiwa 11 September, masyarakat global bercakap mengenai keperluan kepada mewujudkan kesederhanaan dalam beragama.

Kesederhanaan ini selalu diwar-warkan menggunakan bahasa asing seperti moderate atau wasatiyyah. Dari segi penggunaan, ia biasanya merujuk kepada kefahaman yang sama iaitu untuk mewujudkan suasana bersederhana.

Ia tidak bermaksud supaya menjadi ‘biasa-biasa’ sahaja dalam kehidupan ataupun menghalang seseorang untuk menjadi kaya dan meneruskan kekayaan mereka. Ianya lebih kepada pembentukan sikap bertolak ansur, menerima kepelbagaian, hormat menghormati, tidak membezakan ras, warna kulit dan tidak menjadikan penganut beragama sebagai sesuatu yang tidak memberikan apa-apa manfaat.

Di peringkat United Nation, satu inisiatif telah diambil untuk mewujudkan keharmonian antara penganut beragama. Bermula pada tahun 2011, minggu pertama bulan Februari telah dijadikan sebagai minggu sambutan World Interfaith Harmony Week. Ia adalah acara tahunan.

Sesetengah orang merasa takut dengan mereka yang kuat berpegang kepada agama. Lee Kuan Yew, seorang negarawan Singapura, pernah menyatakan perkara ini di dalam buku beliau supaya masyarakat di Alam Melayu ini mengurangkan pegangan agama atau dalam tulisannya beliau menyebutkan sebagai ‘less strict on Islamic observances.’

Apakah salah untuk seseorang itu kuat berpegang dalam agamanya? Islam sangat menekankan perkara ini. Aqidah tidak boleh dicemari apatah lagi untuk digadai. Aqidah Islam tidak boleh ditukar. Apabila seseorang telah menjadi Muslim, maka tiada lagi pilihan untuk mereka keluar dari agama ini. Keluar agama atau murtad bagi seseorang Muslim bakal menerima hukuman berat.

Adakah aqidah Islam ini yang dianggap sebagai pengacau kepada kehidupan beragama dan mahu ianya dikendurkan? Jika itu yang dimaksudkan, maka adalah menjadi satu kewajipan kepada umat Islam untuk menentangnya.

Oleh sebab itu, dalam keghairahan masyarakat Islam menyeru kepada moderate atau wasatiyyah, ia jangan sampai mengurangkan atau bertolak ansur dalam perkara prinsip.

Saya bersetuju jika moderate / wasatiyyah ini menerima kaedah hormat menghormati, menerima kepelbagaian, bertolak ansur, toleransi dan seumpamanya. Tetapi ia tidak menggadaikan prinsip Islam itu sendiri.

Memang diakui ada dikalangan umat Islam dan juga penganut agama lain yang bertindak melampau. Kumpulan inilah yang wajar diperbetulkan kefahaman mereka. Seringkali berlaku apa sesuatu keganasan berlaku maka Islam yang akan dikaitkan dengannya. Sebaliknya, jika ia berlaku kepada masyarakat Kristian atau agama lain, tidak pula ia dikaitkan dengan agama-agama mereka.

Konflik yang berlaku di Utara Ireland di antara penganut Kristian, tidak dianggap sebagai keganasan Kristian walaupun banyak peristiwa ganas yang dilakukan oleh mereka. Kejadian menembak mati remaja yang sedang berkhemah di Norway oleh penganut Kristian, tidak pula dianggap keganasan Kristian. Inilah sesuatu yang dikira double-standard yang sedang berlaku kepada penganut beragama.

Justeru, dalam memahami moderate atau wasatiyyah, prinsip agama perlu terus dipegang, diperjuang dan tidak digadai. Sebab itu kita lihat dalam sejarah Islam, jaminan keselamatan diberi kepada golongan bukan Islam yang ingin tinggal di bawah pemerintah Islam. Pegangan agama itu tidak mengganggu dalam mewujudkan masyarakat penyayang dan Negara yang sejahtera.

Labels: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Azli Jamil said...

Be consciously aware of our words and avoid unnecessary adjectives may lead to a more fulfilling life.

:-)

15 January 2012 at 19:06  
Anonymous roslan said...

agree D

17 January 2012 at 18:15  
Blogger Unknown said...

great article! thank you sir.

1 March 2013 at 01:41  

Post a Comment

<< Home